2013-03-14

Jag säger bara vad jag tycker...

En viktig del av mina dagliga rutiner är nio-fikat på macken. Under vinter har man lärt att känna folk och en del av Mickes stamkunder. Det brukar vara ganska bra drag och diskussioner vid nio-tiden, oftast om hockey, fotboll och innebandy. Djurgården möter AIK. Lyxfällan (Leksand) och deras ekonomi. Endre, IBK, Ladies. På innebandy-fronten brukar vi höra en massa olika åsikter, oftast dom raka åsikter, om helgens matcher, vem spelade bra, vem spelade mindre bra, varför gjorde vi vissa ändringar, varför någon blev eller inte blev bänkad osv. ”Jag säger bara vad jag tycker…”

Jag tog ett snack med en av Mickes stamkunder och Endres hardcore-fan, Pekka, som har sin ståplats längst till höger. Egentligen var tanken att intervjua både Pekka och Bengan, men den sistnämnda fegade i sista stunden och dök aldrig upp. Han vägrade även ge en telefonintervju... Ingen säsongskort för Bengan nästa år..!




Pekka beskriver sig själv som ”en snäll åskådare. Jag tycker mycke, men säger lite mindre. Jag kritiserar aldrig på läktaren, det är Bengan och Roger som sköter den där biten.” Sen får man ju höra på macken hans åsikter om matcher, spelare och olika beslut på plan. ”Spelade hon i helgen?”, ”Varför spelade hon inte från början?”, ”Tycker att det blev lite för mycke fäktning från vissa igår.”

Pekka har en lång historia med ishockey och tycker att innebandy och ishockey liknar väldigt mycke varandra. Det som gäller i hockey, gäller oftast också i innebandyn. Han har väldigt bra koll på Endre och satt igår även på läktaren på vår träning. Jag fick veta på förhand att Pekka kommer att bubbla när man ger ett ämne till honom. Så vi lät honom att bubbla, och vi fick fram en hel del skarpa analyser.

Till frågan hur kvartsfinalserien kommer att se ut var svaret väldigt enkelt: ”Det kommer att gå till fem matcher!”.

Analysen om att hur vårt spel ser ut just nu:

Just nu tycker jag att det finns lite för mycke fäktande i spelet, ni måste gå in med kroppen. Det jag saknar mest är en spelare framför motståndares kasse som vågar ta smäll och göra Moras försvarsarbete svårt. Just nu finns det ingen som vågar stå där.”

"Innebandy är ju ett lagsport och det gäller att alla gör sitt jobb."

Foto: Mats Persson

”Sen måste ni skjuta mer och gå rakare på mål, det hjälper inte att lägga bollen i hörn och hoppas att någon gör mål. Speciellt dom som kan skjuta, som Anna, Mallan och Sanna, måste våga ta mer avslut. Det blir alldeles för få skott på mål och när det kommer ett skott, får målvakten plocka det utan problem. Möjligtvis är det bara egna spelare som kan stå där och strula till lite. Ni står på var sin kant och ingen är där och gör målvakts arbete svårt.”

Och sen fick vi lite skäll att vi är tjejer. Och för snälla mot varandra.
"Problem med tjejer är ju att ni är för snälla. Man måste göra skitjobbet, man måste våga ta stryk. Det blir avgörande när motståndaren har bättre kvalité i laget. Killarna skulle ge ett jäkla smäll för Kristoffersson i första bytet, men som en tjej gör man det inte. Ni måste ha spelare som vill ta och ge smäll, det får göra lite ont i slutspel. Det är ingen lek längre!”


Ja, har vi här en ny läktarcoach kanske? Det gäller att göra jobbet. Vi måste plocka fram Endre-hjärtat och visa att man kan vinna matcher med att jobba, slita, med ren vilja. Den som tror, den som ger allt, den som jobbar hårdaste, den som ger aldrig nånsin upp, vinner.

Imorn smäller det! Äntligen!

/ #70, med hjälp av Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar