2012-03-06

NOBBEN.


Bild: kaismora.se
Nu är det igång. Endre och KAIS Mora har mötts så många gånger att det är snudd på oundvikligt att det ska bli lite hets. Men jag gillar det. Att tackla påtryckningar och pressen som skapas av media, publik och omgivining är en del av slutspelet. Det mentala blir allt viktigare i ett slutspel då små mikroskopiska detaljer kan vara skillnaden mellan liv och död. Alla lag har sina inövade rutiner och tillvägagånssätt för att komma så väl förberedda som möjligt till nästa match som hela tiden är den viktigaste matchen i ditt liv. (Ni skulle avlida om ni fick veta allt konstigt vi har för oss.)
Till morgonkaffet idag kunde jag läsa i tidningen att KAIS Mora ska nobba media under slutspelet. Spontana reaktionen på rubriken blev att det lät lite knäppt, ja snudd på lite småtöntigt. Erfarenheten säger mig att det inte går att göra sig oanträffbar. Vägrar man att svara när journalister ringer fortsätter de att ringa tills du blir bananas, söker upp dig på träningen eller letar upp var din brevlåda bor. Okej, kanske inte papparazzi men det känns liksom enklast att snällt svara på några frågor och sedan har man saken ur världen. Ger man sig in i leken får man leken tåla. Det gäller att vända all förväntningar och all uppmärksamhet till något positivt. När jag sedan läser vidare i artikeln och de kommentarer som spelare och ledare lämnat så tycker jag att det kanske inte riktigt låter som att de bestämt att de absolut inte ska prata med media. Vi snackar inte munkavle (kul att jag fram tills nu trodde det hette munKAVEL...haha) och det är inte heller någon influens från Nordkorea som drabbat Mora. Moras lagkapten säger att alla gör som de vill gällande media och det låter väl ganska sunt. De har liksom snackat om media och hur det ska tackla det under slutspelet. Gillar man inte uppståndelsen och det stör ens uppladdning ska det självklart vara ok att vänligt men bestämt säga nej tack och inga kommentarer. När jag fick en föreläsning om hur man möter media med landslaget så sas det också att det är helt ok att be att få läsa texten innan den trycks eller innan intervjun börjar få veta vad den ska handla om. För några år sedan minns jag att vi pratatde om ungefär samma saker som KAIS Mora verkar ha pratat om. NU är det slutspel. NU kommer uppmärksamheten öka runt oss. NU kommer fler journalister vilja ha tag på er. Var förberedda. Fundera på hur ni ska möta media. Känns något jobbigt eller fel tackar ni bara nej. Det är liksom inga konstigheter och alla lag pratar antagligen igenom detta någon gång under en säsong. Litegrann handlar det väl om ömsesidig respekt. Respekt för yrkesgruppen journalister och respekt för idrottsutövaren. Någonstans här känner jag att det kanske lite börjar lukta höna av en fjäder. I ett slutspel handlar allt om att vinna. Får en intervju en individ att prestera sämre i ett slutspel förstår jag att hon skiter i att svara när journalist ringer för sjuttioelfte gången. Som spelare skiter man faktiskt lite i vilka som väljer att prata med media och vilka som väljer bort det. Sen får ju journalister, jag-vet-bäst och övrigt löst folk tycka vad de vill om det. Jag kallar inte Moras agerande en bojkott, jag hyllar det dock inte heller. Att Mora sedan indirekt signalerar att de inte riktigt gillar pressen som uppstår runt omkring dem är ju en helt annan femma.

Jag vill dock poängtera att vi i Endre gladeligen ställer upp på intervjuer, konstiga fotoposer och (ibland dumma och ibland bra) frågor. Blir det SM-guld kan vi kanske till och med få till ett litet utvik mot ringmuren. Det blir dock efter Halles hemliga present till alla.

ÄLSKA SLUTSPEL!

/Eva Didriksson #6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar