2010-03-11

KVARTSFINAL 1

Imorgon smäller det. Imorgon kliver Endre IF in i slutspelet med buller och bång. Eftersom vi landade på finfina fjärde plats efter grundserien belönas vi med att får börja på hemmaplan. KAIS Mora kommer på besök och dom ska få känna på den kokande grytan som är ökänd runt om i innebandysverige.

Tystnaden och en lam publik bor inte i Södervärnshallen. Fans, tagga till!

Nu sitter jag kvällen innan första kvartsfinalen och försöker samla mina tankar om vad som komma skall. Att ge sig på en analys och sia om vad som kommer att händ imorgon 19.15 är helt omöjligt. Det går inte att leva på gamla meriter. Allt som tidigare hänt är förbi och lag Endre och lag Mora börjar om på noll. Det enda vi kan bena ut ur denna kvartsfinalserie är att det kommer att bli jämt. På förhand säger dom som vet att kvartsfinalserien mellan Endre och Mora kommer att bli den jämnaste av alla kvartsfinalerna. Det är två lag som gjort en bra grundserie och kanske överraskat en del när de seglat upp som topplag. Varken Endre eller Mora tackar nej till en offensiv innebandy och jag tror att det kommer bli grymma matcher att följa från läktarplats.

För några år sedan eller kanske rent av förra säsongen hade jag i detta nu varit redigt nervös. Så länge jag kan minnas har jag alltid varit nervös inför matcher och om möjligt ännu nervösare när det gäller slutspelsmatcher. Jag fick för mig att den där nervositeten skulle vara där för att jag skulle kunna prestera och var det så att nervositeten inte infann sig lagom till matchdag så trodde jag att något var fel. Nu har jag dock lärt mig att spänna av. Luta mig tillbaka och bara åka med. Den här säsongen har nervositeten lagt sig och det är inte längre nervöskiss var och varannan kvart inför matcherna.

Tecken på ålderdom?

När jag ikväll stod med Ewa och Sabbe i Södervärnshallen för att se IBK spela sin sista seriematch så kom vi snabbt fram till att det där med nervositet finns inte i Endre IF i år. Det enda vi känner är förväntan och längtan efter att slutspelet ska börja. Det enda man känner är att det ska bli så sjukt jävla kul. Kanske grundar sig lugnet i att Endre IF 09/10 har blivit ett stabilare lag. Kanske har vi bara blivit ett år äldre och ett slutspel rikare.

Nu blir det sömn och imorgon grötfrukost.

/Eva Didriksson #6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar